onsdag 29 februari 2012

Väntan!

Min kollega åkte iväg med helikopter till en bygd dvs en by på en ö utanför Ilulissat någonstans i oändlihgeten. Det gällde visst en gravid kvinna med kraftig blödning och buksmärtor.
Jag sitter kvar på mottagningen el ambulatoriet, som det heter här, och väntar. Detta för att bedömma om jag på vital indikation måste kasta mig in i en operation el om jag kan stabilisera så pass att hon kan evakueras till Nuuk.
Hungrig är jag! Får se om det finns nå "smörebrö" på avdelningen el stuen som det heter. Jag kanske klarar mig ifrån "kaffe darren"!
För övrigt så är det märkligt vilken läkande effekt kniven kan ha ibland. Skar upp en peritoncillit (halsböld) på en kvinna i måndags. Hon hade legat med dropp hela helgen utan att kunna äta, prata och knappt andas. 20 minuter efter att jag tömt bölden på en kaffekopp illaluktande pus (var) satt hon i TV rummet och fikade.
Vad  gäller öron, näsa, hals samt ögon utrustning så är de lika bra som den utrustning som fanns vid Juutas på von Döbelns tid dvs obefintlig! Men med min nya, inköpta pannlampa från "Utposten" i Norråker så fixade det sig.
Nu hör jag helikoptern ( -30 grader kallt ute). Det brukar inte vara så mycket varmare inne i helikoptern, ffa inte från denna ommålade relik från Vietnam kriget!

Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Hej Mats!Du verkar ha det fullt upp där borta.Ha det bra/Bengt Gunnar

    SvaraRadera
  2. Hej Mats!
    Talade med Hjalmar idag och fick reda på att du var ute på vinterhike :-)

    Vilken upplevelse och vilka bilder du har tagit. Härligt att se.

    Ska bli roligt att hör dig "ljuga " om detta i sommar över en Gammeldansk ... eller något annat som smakar bäver lol

    Ha det så gott - Hör att du är på väg hemmåt!
    Håkan Ja ( inte Jo alltså - rätt telnummer denna gång lol)

    SvaraRadera
  3. Fantastik historia, de är inte dumt med pannlampa, då har man båda händerna fria.
    Det gäller att vara flexibel och problemlösare som du är.
    Vackert men kallt i ditt arbete där du arbetar.

    Från en ssk På Triage Akuten/KHM i Helsingborg

    SvaraRadera