söndag 26 februari 2012

Kyrkliga äventyr på Grönland

Det är lördagmorgon. Jag vaknade upp nersk...nej inga fler "Dirt Mc Stride" uppvaknanden!
Nu är jag på banan igen. Åt en fantastisk frukost bestående av räk/avokado omelett och de obligatoriska3 dl starkt kaffe. Var jour i natt, fredag. Förutom den "vanliga" hanteringen inom den psykiska sfären,var natten ovanligt lugn. Inga politi ärenden, vilket är mycket ovanligt för en fredag natt!
Gick till sjukan och avlade rapport till min kollega, Henriette, som ska hålla ställningarna lördag och söndag. (Jag är dock fortsatt kirurgjour dygnet runt!)


Se hennes fantastiskt fina sälskinnsparkas.

Henriette tipsade mig om barndop i kyrkan idag. I brist på vinterstudion, traskade jag ner till kyrkan.
Grönländarna är, enligt min mening, märkliga. Efter fyra veckor som läkare här är min erfarenhet att de helt missade kapitlet om tio Guds bud! Däremot är Grönländarna mycket kyrkliga och håller benhårt på de kristna traditionerna som barndop, bröllop, högmässa (det är fullsatt på varje hemmamatch!). Däremellan tror de fortfarande mycket på naturväsen, myter och shamanism. Det märker jag framför allt vid samtal med en del som mår psykiskt dåligt. Bl a har jag några gånger tolkat att de gör någon form av själavandring (jmf walk about i Australien), själsligt eller kroppsligt eller så förvandlas man till, eller möter någon som är förvandlad till ett mellanting mellan djur och människa. Tex ren+människa, förvirrat eller hur!

Jag börjar förstå, att den stackars munken Ansgar på 800-talet, måste haft det rätta virket. Han klarade sig från att bli ihjälslagen av Dansken för att därefter fly till Vikingarna i Sverige (snacka om "ur askan in i elden"!) för att försöka kristna dem. Jag tror faktiskt att han lyckades åtminstone hos nån stackare!

Hur som helst var dopet vackert, stämningsfullt och fina traditionella kläder fick jag se.

Det är två saker denna vecka som dragit till sig uppståndelse, framför allt hos danskar och norskan; "lill-prinsessans" födelse och norrsken.
Kom hit på morgonmöte och kände mig plötsligt som en "yxa" då alla gratulerade mig till prinsessan!
Vilken prinsessa? Det var nästan värre än att, som Djurgårdare stå mellan två AIKare vid pissrännan
på hovet! Nu har jag verkligen fått klart för mig att Dansken, Norsken och även Grömländaren är ROYALISTER.
I förrgår kväll när jag vandrade hem från arbetet, skimrade det lite grönt i luften. Det var ett mikroskopiskt litet norrsken. I förhållande till de norrsken vi ser hemma på senhösten och förvintern
liknade detta mer en halvtaskig julgransbelysning i Västra Hoting.
Men Danskarna var på topp. Och det är klart, har man bara Strögets belysning att jämföra med, så måste man få bli imponerad!

Oj! vad jag blir glad att få hälsning från gamla arbetskompisar i Lycksele och även andra ställen.
Lycksele ligger mig väldigt varmt om hjärtat, inte bara för att mina fyra barn föddes där. Lycksele lasarett är utan tvekan "top of the line" vad gäller att ge en bra och bred utbildning för distriktsläkare
som bl a vill åka till Grönland. Tack Lycksele och hälsa alla!
Mattias i Stockholm, min kära kusin. Tack för din hälsning. Den påminner mig tyvärr om att vi träffas alldeles för sällan. Hälsa familjen och förhoppningsvis får vi tid att svinga en bägare i sommar
och kanske även smutta på en god ljummen "bäverhojt"! "Svingen" kan ju också få vara med på ett hörn om han pallar.
Vi "spökskrivare" här hemma i Rörström, ber om ursäkt för tidsförskjutningen på inläggen. Det beror dels på tidsskillnaden mellan Grönland och Sverige samt vår egen disponibla tid.

3 kommentarer:

  1. Hej Mats.
    Träffade Mona på träningstur med hunden efter Bellviksvägen. Jag var på väg hem från Jons hockeymatch i Björnhallen. Solen skiner och det bildas stora droppande istappar här idag. På solsidan vägen börjar det ta på snön.
    Vad härligt att läsa vad du skriver och se dina bilder! Vilket slit du har. Ingen semester förstår jag - men en otrolig upplevelse.
    Jag har ju fel jobb, men de kanske behöver vikarier där också.
    Gunnar hälsar från vedspisen. Det blir älgbiffar ikväll. Hälsningar Ingrid.

    SvaraRadera
  2. Hey Mats. Fortfarende super kul læsning. Er der fangts-/jaktrapporter i pipelinen?? :ob. Sitter och reloader din blog konstant i håb om et match til mit mentale kort af dig med en stor fin sæl.
    Drak lite mer bæverhoit i går. Det er bra grejer det. Tror dog inte Janne, Gun o Ida i hemmelighed kommer at råne nogot av det. Som tur er er det tillsvidere bare jag som njuter. Tack!
    Ser frem til at ses i KBH. Lad høre om dina rejseplaner. Ida hilser.

    SvaraRadera
  3. Hej Mats! Tänkte skriva några rader och bara hoppas att du har det så bra det går där ute i oändligheten tänk att du snart varit där en hel månad, hälften kvar va !!!
    Önskar dig fortsatt lycka till , läser så klart din blogg den är mycket intressant att följa.

    Ha de så bra så länge / Benka Strandh

    SvaraRadera