tisdag 7 februari 2012

Tack!

Har nu varit här på Grönland i en vecka. Jag har arbetat hela tiden och varit jour i helgen, har haft fullt upp. Patientarbetet är i sig inte så komplicerat, utan som vanligt är det språket som kan ge utrymme för missförstånd. Som alltid tar det tid innan man satt sig in i de rutiner och traditioner som råder på nya ställen och då framför allt här i en kultur som är en salig blandning av grönländskt och danskt. Det administrativa arbetet är det som gör mig mest frustrerad. Polisanmälningar, dödsintyg, remisser, labb-förfarande, recept osv. Jag saknar min översekreterare i Hoting! Idag är vädret gråmulet, ungefär 4 grader kallt. Annars har vädret hittintills varit fantastiskt fint med klarblå himmel och temp. mellan 5-15 minus.
Nu måste jag arbeta undan lite av dagens väntelista, hör av mig snart igen!

Ett STORT TACK till alla er som skrivit och gett mig positiva kommentarer samt önskat mig lycka till!
Det behöver jag och det värmer!
Mats

6 kommentarer:

  1. Spännade att kunna följa din vistelse på Grönland. Hoppas att du får en spännande och lärorik ( :P ) tid därborta. Vi saknar dig men ser redan fram mot alla berättelser du kommer hem med sedan. Ha det bra Mats. Hälsn dagens personal i 9310, Camilla och Jan-E.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt kul att läsa din blogg Lill-farsgubben!
    Nu har jag och Joel landat i Sverige igen och väntar just nu på flyget till Umeå. Kontrasterna i din jämfört med
    min tillvaro är inte längre lika extrema!
    Du verkar ha fullt upp!

    Puss och kram! Vi hörs på Skype inom kort! /Moa

    SvaraRadera
  3. Hej Mats. Det kommer at ta' mig en tid før jag kan tilgive dig for inte at høre av dig da du var i KBH. Det er i den grad inte ok, :oD.
    Fantastisk cool at høre det lykkedes at komme afsted. Fan hvilken oplevelse det må være. Vi følger med på bloggen og ser frem til at høre historier når vi ses igen til sommer. Alt det bedste til dig. Skype request skickat. Ida, Gun och JO hilser. /mikkel

    SvaraRadera
  4. Hej Mats
    Övertygad om att du löser allt på ett bra sätt. Kommunikation är ju alltid det som är svårt även på svenska. Vi har runt -10 grader i Västerås och håller vi på att frysa ihjäl, men då vi lite blödig också.
    Alex vann hockey-cup i helgen i fick medalj. Hoppas du får se en fin Björn eller två. Frida tycker du skall ta med dig en hund hem. Ha det bra, Alla hälsar till dig. // Uffe

    SvaraRadera
  5. Mats Du fixar ju allt, det visste vi ju i och försig redan innan men otroligt kul att få raporter från Grönland. Här hemma är ju allt sig likt och det blir visst aldrig nog med snö. Det ska man väl inte klaga på till en "grönlänning" men i aklla fall.
    Man blir riktigt avundsjuk på allt som Du får uppleva.
    Kämpa på och slit inte ut Dig hur nu detta ska gå ihop.
    Ha de/ Vi på läkarvägen

    SvaraRadera
  6. Hej Mats
    pratade med mor och far idag och fick reda på att du jobbade på grönland och hade en blogg tänkte bara skicka en hälsning från mig i glada hudik. måste få säga att gud va lik du är kalle.
    hälsningar från cathrine

    SvaraRadera