onsdag 29 februari 2012

Fiske och hundar

Ägnade söndagen åt en långpromenad. Kokade med mig kaffe köpte en chokladkaka. Stoppade ner extra vantar samt överdragsbyxor i ryggsäcken, har även alltid med mig kamera och "swarre" kikare. 25 grader kallt, strålande sol en isig nordanvind. Gick först ner till hamnen. Där rådde en febril aktivitet. Noterade också att på varje båt ligger ett par laddade gevär, sälar får skjutas året om.
Jag har aldrig förstått mig på fiskare som kan trotsa alla väder för denna passiva sysselsättning, jmf golf! för att en ytterst kort stund få lite aktivitet, med för det mesta endast blåfrusna händer som lön för mödan.Det verkar vara ett globalt fenomen vare sig man är på ishavet i Grönland el Rojkatjärn i Rörström.
Som jägare är man för det mesta aktiv, åtminstonde den jakt jag bedriver. Sen finns det givetvis passkyttar som måste ha lite av en "fiskargen" i sig. Men sen finns det ju aldeles för många "knätoffs- jägare" a la Per Morberg, som mest bara vill se ut som nåt de tror är en jägare!

Hundar, hundar. Onekligen präglar de mycket av Ilulissat och Grönland. Man kan tycka de lever ett hårt liv. En hund här kostar 500 kr, de står bundna vid en kedja 95% av tiden, valparna springer fritt, de får aldrig vara inne och de får endast rått fruset kött var 3:e dag. MEN jag tror de är både fysiskt och psykiskt friskare än de flesta varelser hemma som kallas hundar, och som är uppfödda på leverpastej, pellets och skulle de få kött, så måste det kokas?! Det är klart att en Pekines, Pudel eller annan mutant måste vara inne och äta purékost annars dör de ju! MEN att ha samma krav på en spetshund ex Jämthunden. DET måste jag betrakta som djurplågeri. Det är ett DJUR och ingen förmänskligad Disneyfigur. Den ska vara ute jämt, äta rått kött, fasta minst en dag i veckan och ha mycket fysisk aktivitet,  helst springa fritt i skogen större delen av året. Det gäller åtminstonde mina spetsar, även om hälsovårdsmyndigheten säkert skulle få krupp om de såg att hundarna ligger ute utan uppvärmd koja när det är -38 grader. Mina hundar är inga Disneyfigurer och de är aldrig sjuka!
Det är onekligen läckert när hundspannen kommer som tysta vålnader över fjället. Vilken glädje, vilken kraft och ffa vad otroligt funktionellt.

Jag förstår att Siriuspatrullen (Danska armen) som bevakar Nordöstgrönland-värdens största nationalpark ( lika stor som halva Europa!) inte har bytt ut sina 6 st slädhundpatruller mot motorfordon. Hundarna fungerar alltid och kan nyttjas som nödproviant om det krisar!
Som den store Danske polarforskaren Knud Rasmussen sa ( föddes 1879 i Ilulissat dog drygt 50 år senare i Köpenhamn efter otaliga Polar/Grönlands expeditioner), " Ge mig hundar. Ge mig snö. Och ni kan behålla resten!"




1 kommentar:

  1. Men Mats!!!
    Återigen är vi oense om hundskötsel!!!
    Du är oförbättelig.........
    Mer om det när du kommer hem!
    Klä dig nu så du inte får prostatit. Tänk återigen på att du inte är en tonåring!

    Kram från sekreteraren.

    SvaraRadera