söndag 12 februari 2012

Frodo vart var du?

Och andra sidan såg jag inga Orker heller! Men i övrigt kände jag mig idag förflyttad till Sagan om ringen! Klev upp och åt frukost bestående av avokado, räksallad, körsbärstomater, melon och en stor kopp svart kaffe, ja jag är på Grönland! Därefter tog jag en 30 minuters lång löptur.
Sedan var jag redo för min första utflyckt på Grönland, och vilken upplevelse. Gick till en gammal fornlämning mot glasiären några kilometer söder om Ilulassat, det var så vackert och mäktigt att jag nästan tappade andan. Det är svårt att förklara med texter och visa med bilder, men det kändes nästan som att bli förflyttad in i sagans värld. Som sagt skulle jag inte bli förvånad om jag träffat på Frodo! Det blev några timmars vandring, soligt och ca 10 grader kallt men en isande vind. Hittade lä och Marabou mjölkchoklad med kaffe smakar lika bra på Grönland som hemma i Sverige.
Såg förresten en levande säl genom kikaren och när jag gick hem genom samhället körde en bil förbi, med en död säl släpandes efter! Två sälar idag, kan kryssa ytterligare 2 däggdjur!




1 kommentar:

  1. Naturen är nog som du säger Mats helt fantastisk! Passa på och njut. Jag kan tänka mig att man löser problem på sitt sätt när lagens långa arm inte räcker till. Ge de vildaste gossarna lite lugnande när de är nära dig så du har övertaget nu när armen är lite klen. Jag bygger på mina lite så att grabbarna får lite motstånd i påsk när vi kommer upp till Rörström och hälsar på, eller är dina rekommendationer att jag håller mig borta från armbrytarbordet?
    Får du med dig en björnpäls hem för Måna att ligga och mysa på?

    Ha det // Uffe

    SvaraRadera