onsdag 22 februari 2012

Förkyld

Irrade omkring på söndags kväll och sökte en japansk/kinesisk resturang. Hittade den men inga kollegor! Fick ett telefonsamtal, de visade sig att jag var bjuden hem till min danske kollega och hans fru som är här en månad. Tänk vad missförstånd det kan bli när man inte fixar språket. Min norska kollega var också där, hon ska vara på Grönland i 1år.
Trevlig kväll med god mat och utbyte av nyttiga erfarenheter och skvaller, men framförallt ett härligt avbrott i rutinerna.
Kände på kvällen att allt inte stod rätt till. Vaknade på måndag morgon som "Dirk McStride" med en "nära döden" upplevelse, kände mig död! Feber, kroppen värkte, hela huvudet fullt av snor, hosta. Försökte hålla mig vid liv med alvedon och pronaxen för att ta hand om mina ptienter som är MYCKET friskare än jag! Det var länge sedan som jag kände mig så förkyld. Sannolikt helt för mig nya mikroorganismer som invarderat mig på bred front.
Men jag kan inte låta bli att tänka på maten. Helgerna fungerar bra då jag försöker att laga tre mål mat/dag. Men på veckorna när det är stressigt faller jag in i den för människosläktet och de flesta andra arter helt fientliga kost som Danskarna har exporterat till Grönland. Detta "smörebrö" gör mig galen. Mackor till frukost, lunch och ofta till middag samt wienerbröd och mer mackor till mellanmål. Det andra arvet har jag inte fallit in i nämlingen alkohol som matdryck och rökning. Jag tror att medellivslängden på Grönland är är ca 60år. Det finns säkert många faktorer som är orsak till det, men jag kan inte låta bli att tänka på maten (om nu mackor ska kallas för mat), alkohol och rökning.
Det finns fantastiska råvaror här som inte är dyrare än annan mat. För de som inte jagar och fiskar (och det är knappast fler som gör det här än i Norrland, bortsett från de som fiskar kommersiellt). Jag är helt övertygad om att karies, diabetes, hjärtkäl -sjukdomar, fetma, förstoppning, många cansersjukdomar och psykisk ohälsa inte existerade på Grönland före smörgåsens introducerande! Är det verkligen någon som tror vi åt limpa till frukost, lunch och middag på Grönland och för den delen i Rörström för 2000 år sedan. Jag tror inte de var förkylda heller.
Mig veterligen är det bara ett däggdjur på denna planet-jorden som har en metabolism/matspjälkningssystem som är anpassat för frön/seralier (vete, havre, råg, korn) Råttan! (källa: Professor Staffan Lindberg).

Och Magnus min käre vapendragare som kämpar vid fronten i Dorotea (det har inte undgått mig den turbulens/nedmontering som pågår där. Stå på er!) Narkosläkare det är jag! De kommer bara hit vid planerade åtgärder som ex  kejsarsnittet härom veckan. Han mellanlandade här, la en spinal, flög sedan vidare norrut för nya uppdrag.
Men vi har duktiga sjuksystrar som är utbildade för att söva patienter, de finns nästa alltid till hands. Och finns ingen sjuksyster, gäller Ketalar el Fentanyl+Dormicum. 2 enheter helblod har vi. Behövs det mer får man ställa upp själv, om blodgrupper passar. Annars får vi "ragga på byn".
En bra sak är att all narkosutrustning är exakt samma på hela Grönland, sjuksköterskorna kan därmed åka runt och söva patienter utan ny inskolning eller introduktion.

3 kommentarer:

  1. Först, Krya på dig! Sedan blir man lite paff av att höra hur det frossas i onyttigheter. Jag trodde att du skulle sitta där uppe i "paliolismens" sista borg och tugga på råa sälögon, äta jästa småfåglar, mumsa valrosspäck och kalasa på grönlandsröding direkt ur havet:) Läser dina berättelser och har kul. Skulle vara intressant att åka dit. Kunde hjälpa dig att söva. Fina kort! Ha de -Johan

    SvaraRadera
  2. Så underbart du ser ut att ha det. Ett helt annorlunda arbete i obygden. Vi på akuten i Lycksele skulle nästan vilja testa det du gör. Vi är dina "gamla" kamrater Stig Andersson (ambulansen) Erika (uska) Christina (uska) och den tillfälliga jourdr. Magnus Oscarsson. samt några nya.

    SvaraRadera
  3. Hej Mats !

    Är mäkta imponera av ditt beslut att fara till Grönland och arbeta, tror att de flesta skulle passa på erbjudandet.
    Intressant läsning och snygga bilder.

    Kommer att följa din blogg slaviskt!

    Krya på dig kusin!

    Mvh// Mattias K

    SvaraRadera