söndag 19 februari 2012

Lördag i Ilulissat-Reflektioner

Idag är det snöstorm här på Grönland. Ni kan tänka er hur det är när närmaste träd står tusen mil bort i Kanada, samtidigt "kräk"-snöar det som de säger i pistvakt.
Åt min frukost. Därefter for jag ut och sprang, man kan väl inte vika ner sig för lite snö, lite "Hagbard" har man i sig. Som tur var tog jag på mig glasögonen, annars har jag fortfarande irrat omkring på fjället!

Veckan har förlöpt precis som vanligt. Det är otroligt vilken stor sjukvårdskonsumtion det är på en sån liten ort. Jämfört med hemma i Norrland tycker jag befolkningen söker för allt och allting hela tiden! Ex. ett barn som haft feber i 4 timmar måste undersökas av läkare! Kanske är Grönländarnas sökmönster mer kontineltalt/Danskt. Sjukvård och medicin är gratis, kanske bidrar det?

Det blev en hel del operationer denna vecka. Tur hade jag som fick vara med på ett planerat kejsarsnitt nu när gynekologen var här. Jag förväntas göra snitten i fortsättningen nu när han har åkt. Han kommer inte tillbaka förrän till sommaren. Men det ska väl fixa sig. Som läkare är vi inte vana vid någon avancerad praktisk handledning "Se one, do one, teach one" är mottot vi lärt oss leva efter!

Vissa saker ter sig märkligt. Som att mammografi inte finns på Grönland. Kommer det en kvinna med en knöl i ett bröst, måste den opereras bort och skickas för PAD (analys) och därefter planeras den fortsatta behandlingen. Ett sådant ingrepp blev jag satt att utföra i torsdags. Och andra sidan skickas saker som vi rutinmässigt gör hemma på distrikt.
Häromdagen genomförde jag en klassisk Konigs operation (nageltrångs operation) det tror jag inte de har gjort här på mycket lång tid. Och andra sidan rycks det bort naglar i tid och otid med följden av att nageltrånget kommer tillbaka.

Nu kanske ni tror att jag bara står och opererar och gör avancerade ingrepp. Så är det givetvis inte. Den "vanliga" distrikssjukvården dominerar totalt, och det är ju den som är svår. Vi har även 20 vårdplatser, som sannolikt kan utökas till 30 om det skulle krisa.

Man ska ha klart för sig att det svåra är ALLTID att ta beslutet till en operation. Visst för mig som distriktläkare är det inte lätt, men sedan beslutet är fattat så handlar det om teknik. I det fallet skiljer sig inte distriktläkararbetet här jämfört med i Norrland på något sätt, förutom att man ofta själv måste löpa linan ut. (Givetvis, när gäller det mer avancerade ingrepp, skickar vi patienten efter att vi stabiliserat inför transporten. Problemet är att det ibland kan ta dagar innan flyget kan lyfta pga vädret).
Efter 3 veckor här är jag övertygad om att, ska man arbeta på Grönland bör man ha ganska lång erfarenhet av allmän/glesbygdsmedicin för att det ska fungera bra. Som ex kirurg tror jag att han/hon skulle ligga på en betydligt högre stressnivå än oss allmänläkare under lång tid, med tanke på den operativa verksamheten är liten och basal för att utmana och utveckla en kirurg. Och för den delen skulle det nog också bli ganska tråkigt för honom/henne..
Däremot vore det inte helt fel att ha lite extra utbildning på rättsmedicin/psykiatri. Vi har mycket kontakt med polis och sociala myndigheter och sysslar med fall som man VERKLIGEN inte ser ofta hemma i Norrland.

Nog om det. Nu ska jag hem till mitt "blåa hus" och steka röding fileér till middag. Har även hunnit med ett gympass idag, de ni! Inte dåligt för en gubbe eller hur Mona N?
Sen tror jag det är Lady Gaga på TV, ska bli spännande att se hur hon matchar Kyle Minouges konsert förra helgen. Om nu TVn fungerar! I dagens väder har den bara fungerat från och till.
Skickar även en bild på skidspåret i Ilulassat.
Till och med på Grönland,  där man INTE åker skidor har man förstått att dra på spåren så det finns plats för både skate och klassiskt. Sven, kom hit på studiebesök!
Vi hörs.


1 kommentar:

  1. Kul att följa dig på bloggen din! Behöver du några seniora assistenter? Vi kan koka kaffet, ordna köerna till mottagningen, ge lite mys till oroliga patienter, Märta kan ju också sy ihop enklare huggskador. Nu är det dock så att vi är inte tillgängliga förrän efter påsken, tills dess bloggar vi själva i Spanien på http://stay4golf.bloggo.nu.
    Lycka till!
    Märta och Bert
    På sk LongStay i Los Alcazares

    SvaraRadera