söndag 12 februari 2012

Friday night in Ilulassat

Det har varit en relativt lugn fredag, förutom en akut operation på förmiddagen som gjorde att min mottagning drog ut över lunchen.
Men nu efter en timmes löptur med pannlampa i en mycket kuperad, kall och blåsig terräng så känns det faktiskt riktigt bra! Har också lyckats med en fantastisk fisksoppa! Hittade ett recept som var upp spikad i köket. Blandade bla vitfisk (någon form av plattfisk som fiskas här), grönländska räkor, med vitt vin (Jakobs Creak), vitlök, tomater mm. Fy fan va gott, blev nästan tårögd! Sedan tog jag en kopp kaffe och därefter traskade jag ner på mottagningen för att blogga lite.

Första helgen här på Grönland som jag känner mig lite ledig, förutom att jag är ständig kir/gyn jour. Jag börjar smått vänja mig vid det. Har en förlossning  som förhoppningsvis ska förlöpa helt normalt i helgen men i övrigt är det inget som jag vet, förutom allt det akuta som kan hända.

Blir nog fler löpturer i helgen och lite gymträning, men min förbannade tennisarmbåge (spelar aldrig tennis!) hämmar mig (dumt att ge grabbarna ett armbrytarbord i julklapp!). Har också dragit på mig en sterno clavikularleds subluxation (leden mellan nyckelben och bröstben vill hoppa ur led) efter några vågade marklyft och några armbrytningar med grabbarna hemma innan jag åkte hit.  Kändes riktigt bra tills i förrgår när jag gymade. Tänkte, här kan jag ju inte ligga och "fisa", måste ju visa "the lokals" vad svensk norrlands power går för! Resultatet blev att jag nu har problem med att kunna sköta min initimhygien och mycket annat. Att man aldrig lär sig!

Ja Magnus, i nio fall av 10 är oskuret bäst (hoppas jag!), så långt har det fungerat. Vad skillnaden mellan varg och Grönlandshund är vet jag inte, men den måste vara minimal. Det kanske är det mentala, då Grönlandshunden förefaller tro att varenda människa, förutom den får mat av, vill slå ihjäl honom! Det är faktiskt så att Grönlandshunden på Grönland ska vara den mest renrasiga (snacka om inavel-linjeavel) i världen. Man får inte ta in några hundar till Grönland ovanför polcirkeln.
Vad gäller att skjuta så är det bara att gå in på snabbköpet och köpa det vapen och amunition som man önskar!

Ha det!
Fiskare imorse påväg ut att fiska bla plattfisk.

2 kommentarer:

  1. Inse att du inte är 20.längre!!!!! Jag har ju sagt att träning inte ä bra. Lägg dig o vila o inse faktum. Du är gammal!!!!! Lyssna på din sekreterare! Du hittar inga rutor ändå....;)

    SvaraRadera
  2. Så underbart du ser ut att ha det. Ett helt anorlunda arbete i obygden. Vi på akuten i Lycksele skulle nästan vilja testa det du gör. Vi är dina "gamla" kamrater Stig Andersson (ambulansen) Erika (uska) Christina (uska) och den tillfälliga jourdr. Magnus Oscarsson. samt några nya.

    SvaraRadera