fredag 10 februari 2012

En sorgsen dag på Grönland

Igår var Grönlands flagga på halvstång. I grannbyn Upernavik, två timmars flyg norrut i våran kommun, var det någon form av våldsamt och tragiskt drama igår. Det resulterade i tre döda och två svårt skadade. Mina kollegor i Upernavik hade säkert en mycket tuff dag!
Jag får ett intryck av att det är en, i viss mån, våldsam kultur här, där konflikter inte alltid löses på ett smidigt sätt (enligt min sätt att se på det).

Dagarna går och jag har som sagt "häcken" full med arbete. Det börjar flyta på lite bättre nu när en del rutiner och administrativa problem börjar klarna.
Det har varit en del små trauman. En förlossning hitintills, men det mesta är vardags distrikts-sjukvård. Men en del saker ställs på sin spets. Exempelvis när jag får en 40årig patient, med misstänkt hjärnblödning, vad gör man då när närmaste nevrokirurg är i Köpenhamn? Hemma tycker jag det är nog långt med 25mil till Umeå!

Idag har jag haft operationsdag, det mesta är gynekologiskt- kusin Ida kom hit! Skämt och sido, det är konstigt att man fixar det mesta om man måste och när man vet att ingen annan skulle göra det bättre.  Och peppar, peppar har jag ännu inte behövt ge mig in på några större heroiska ingrepp! Trodde jag skulle vara tvungen att operera en testikel akut häromdagen, men förhoppningsvis ordnade det sig med lite antibiotika och lite "is i magen". Trodde också att jag skulle behöva skära upp en halsböld-Peritoncillit, men det fixade sig med intravenös antibiotika (trots att jag var tvungen upp 03.00 och fixa droppet då det ej fanns någon sköterska på avdelningen som hade den "auktorisationen").

Det finns en apparat som inte vill bli kompatibel med mig-ultraljuds apparaten! Den kan göra mig tokig! Som tur är finns det kollegor som varit här lite längre och som hjälper mig att tolka vad som är bak och fram?
Nog om sjukvården.

Mikkel den bästa och mest underbara Dansk som finns. Jag har faktiskt lite dåligt samvete att jag inte ringde dig då jag var i köpenhamn, MEN jag var så djävulskt trött, hungrig och stressad efter resan ner från Hoting. Så när jag äntligen buklandade som en döende fjoling på hotellrummet kl.21.00 så kände jag inga livstecken förrän kl.05.00 på morgonen, då jag var tvungen upp för att orientera mig till Grönlandsflygets gate, och det är inte det lättaste för en trallgök från Rörström. Men du kan ge dig den på att jag ser fram emot att träffa dig, Ida och Ferdinand på hemresan. Har du smakat på min Bäverhojjt?

Uffe min bästa svåger! Skicka ett stort grattis till Alex "Firsov the man" för hans insats på hockeyplanen.
Frida, hundarna här är inte precis några "gose pudlar". Fram tills de är 6 månader springer de fritt i samhället, och då ser de ju riktigt trevliga ut. Men de kommer inte fram, för de vet att för det mesta så gör det ont att komma för nära människor! Dessutom finns det Rabies här, så man ska nog hålla fingrarna i styr.

Ska nu hem och se på en av de 4 TV kanalerna som går att titta på. De Grönländska kanalerna är säkert bra! De danska förstår man ju, som tur är, vart 3:e ord, åtminstone när det visas sport!

Förresten hittade jag en pocket deckare på engelska, har redan läst halva och jag tror också att den är ganska bra!
Jag skickar ytterligare några bilder, bla på de enda djur som jag har sett här förutom måsar.



 





 

3 kommentarer:

  1. Hej handledarn!
    Kirurger tycker väl det roligaste som finns är att operera?! Tycker det hedrar dig att du följer filosofin att oskuret är bäst...
    Vi får skänka en tanke till Pasteur!

    Jag är nästan säker på att den där stora är en varg - skjut den för säkerhets skull :)

    Ha det fint!
    /magnus

    SvaraRadera
  2. Jag behöver en husläkare! Är sjuk med hög.feber......Ha en bra lördag önskar Penti Varg.

    SvaraRadera
  3. Är detta Grönland? jag pallade inte läsa igenom allt nu.

    SvaraRadera