söndag 5 februari 2012

Doktorn på plats

Landade i tisdags den 31/1 här på Grönland. Tyvärr blir inte min blogg som jag har tänkt mig. Det är oerhört dyrt att koppla upp sig på internet här, därför har man blockerat vissa tjänster. Hur som helst ska jag ändå, via min familj, försöka delge er lite av mitt äventyr. De får bli mina "spökskrivare".

Först vill jag svara min ständiga sekreterare Mona Nilsson, jag SAKNAR dig!

Sedan vill jag tacka Tommy för din kommentar. Jag håller med dig fullt ut.
Vår västerländska livsstil utplånar tyvärr inte bara oss själva utan även de få kvarlevande spillror av naturbefolkning som finns på denna planet! LCHF, Glykemiskt index, livsmedelsverkets rekommendationer m m, glöm det! Det finna bara en kost och livsstil som inte går att ifrågasätta och det är den Paleolitiska.

Inrikesflyget här på Grönland kändes som att bli förflyttad in till en Indiana Jones film! Hur som helst så landade jag i Ilulissat, därefter har jag befunnit mig i ett mentalt vakum på gränsen till härdsmälta. Fick beskedet att jag är uppsatt som kirurgisk och obstretrikt ansvarig doktor. Vilket innebar att jag har 30 minuters inställelse tid 24 timmar i dygnet under mina 2 månader här, om det skulle vara aktuellt med t ex kejsarsnitt eller något annat spännande!!!

Varje onsdag är det operationsdag, har redan gjort saker som jag aldrig har kunnat drömma om, men någon måste ju göra det. Det är 6 timmars flygtid (i bästa fall) till närmsta speciallist i Nuuk, så de är inte mycket att fundera på.

Det praktiska är en sak, men däremot språket. Grönländska är helt omöjligt att förstå och tyvärr är inte danskan så mycket bättre, några andra språk gäller inte!

Aluu takoqqinneq (hej och på återseende)

Mats.

9 kommentarer:

  1. Lycka till med allt :) Kram på dig !! / Ann chatrine ( Pettersson ) Abrahamsson .

    SvaraRadera
  2. Mats, om inte internetkostnaden rakar i höjden alldeles för häftigt kan vi fortsätta dialogen mer privat. Du når mig på tommy(at)hiller.as eller +46 735 750 813.

    SvaraRadera
  3. Vad spännande, nytt språk å en massa operationer:))!! Ha det så bra å Patrik hälsar så mycket:)/Camilla Holmström Andersson

    SvaraRadera
  4. lycka till , ha det så bra där borta ewa karlsson

    SvaraRadera
  5. Spännande! Får mig att tänka på romanen "Skära för sten" av Abraham Verghese...

    SvaraRadera
  6. Vad spännande Mats! Ha det så jättebra därborta! Hälsn. Anneli Nilsson

    SvaraRadera
  7. Mats Ullén är en fantastisk läkare...
    All heder till till honom som själavårdare!


    Kalle Ullén

    SvaraRadera
  8. Förra året har jag tillbringat januari+februari+mars+halva april i Qaqortoq. Känner igen dina känslor och upplevelser. Men jag längtar tillbaka till Grönland. Det kommer du göra också.
    Förresten, vem vann VM i hundsläde i år? Den går ju i Ilulissat.
    Viera S.

    SvaraRadera