tisdag 20 mars 2012

Populärmusik från Vittula-flaschbacks!

Fick en mycket trevlig hälsning från en sympatisk vän från mina ungdomsår. Hans hälsning fick mig att drömma iväg till min ungdoms Norrlands somrar, med mygg, ljusa svala sommar nätter, Hotingtrav, Norrlands guld, ljummen Explorer, kappkörning hem i en trång Volvo PV, pisspauser, daggblöta fötter "you name it"! Ni som växte upp i Norrlands inland på -50, -60 el början av -70 talet, och som inte läst Mikael Niemis fantastiska bok Populärmusik från Vittula, gör det. den väcker minnen.

Blev också väldigt glad för en hälsning från en kollega som arbetat på Grönland, det uppskattar jag. Och då kommer jag in på frågan: Varför bloggar en 50 årig gubbe? Skäl nr.1: Brist på information. Innan jag åkte till Grönland, var det nästan omöjligt att få inblick i hur det är att arbeta som läkare här. Kanske kan min blogg ge något matnyttigt till blivande Grönlandsdoktorer. Nr 2: Jag har tid! Nr3: Det är roligt.Nr 4: Självbekräftelse. NEJ! Har fyra barn, en kvinna som inte lämnat mig trots 22 års äktenskap. Det är min bekräftelse.

Förövrigt var det lite vårkänslor i helgen med en tempratur på -10 grader. Nu är det åter -20., börjar bli lite less på det. Ffa när jag hör att det är tö hemma med kalla mornar ock skare. Har tidigare beskrivit mina lukt hallucinationer. Häromdagen fick jag en hörsel hallucination. Tyckte mig höra Pärlugglans säregna vårläte. Eller som min mormor sa "harapuppa". Gammalt kallades den också för "tjäderklockan", då man trodde att dess läte startade "Tjädarvinet" (tjäderspelet).
På tal om fåglar. Mycket av dötiden här slås ihjäl med TV.tittande, trots att jag plågas av endast 2 Danska och en Grönländsk kanal. Söndagsmorgonen förgylldes av " Road-runner och vargen (coyoten)".
Skrattade mig cyanotisk (fick syrebrist)! Snacka om en som aldrig ger upp, trots motgångar. Den vargen är ett föredömme.
Det mesta går att lösa har jag lärt mig här på Grönland, trots bristfällig utrustning och kunskap. Man får ha lite kreativitet och mod. MEN ett problem som verkar totalt olösligt är: Hur får jag varmvatten i tvättmaskinen? Hur jag än vrider på knapparna, misshandlar den, så tvättar den lika f.......t bara kallt! Detta med följden av att efter 2 timmars stressvettning i nytvättade T-skirts, luktar jag som en flådd räv i solsken! Detta trots en deodorant konsumtion som är vida överlägsen min tonårsdotters. Har inte nämnt detta för hustrun. Vet vad hon skulle säga: Du får handtvätta. Det är jag för lat för!
Nu ska jag hem och fixa köttfärssås och spagetti.
Vi Hörs.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar