fredag 9 mars 2012

Kränkt


Det är märkligt man sitter vid världens ände men kan ha kontakt i realtid med vilken håla som helst i världen som t ex Östersund. Annat var det för Ernst Shackleton när han med besättning var insnöad en hel vinter på sydpolen 1915-1916, efter att hans Polarexpiditions skepp Endurance hade blivit krossat i skruvisen. När han tillsammans med några besättnings män nådde räddningen efter historiens mest spektakulära seglats över sydatlantens ishav på den Norska valfångststationen i Syd Georgien, hade han inte haft kontakt med omvärlden på 1 år! Norrmän som stötte på dem trodde att de funnit en isolerad ny människoras. Ända tills de skäggiga, av tranrök kolsvarta, männen började prata engelska!

Till saken: Fick igår reda på att jag blivit påhoppad av en  Moderat Landstingspolitiker i Jämtland. Denna person hade lämnat ut mig i lokaltidning i Jämtland.
Denna  artikeln grundas på så många faktafel ffa vad gäller arvodering, min tidigare anställning i Jämtland för 6 år sedan, samt grunderna till att jag kunde arbeta via mitt företag, så jag och min familj kan inget annat än känna oss kränkta.
I relation till vad jag sysslar med här på Grönland och även hemma för den delen, blir detta angrepp ganska patetiskt.

Jag hoppas verkligen att mina kära patienter hemma tycker att de skattepengar de lägger på min lön är lika mycket värda som de skattepengar de betalar till Landstingspolitikernas arvoden.


Hur som helst förutom min kirurgberedskap, har jag nu fyra fria dagar. Det är fortfarande 30 grader kallt här, men soligt och vackert. Börjar faktiskt känna mig hemma här i Arktis! Man saknaden efter familjen blir emellenåt smärtsam. Och ibland kommer mina lukt hallucinationer över mig i form av Norrländsk vårvinter, barrskog och tjärved rök. Men snart är det en realitet.

Har varit på Vernissage igår kväll och ikväll ska jag på Jazz klubb ( ja ni läste rätt, jag är på Grönland fortfarande). I morgon ska jag på hundspannstävling. Jag återkommer med rapport om det. Vi hörs.







4 kommentarer:

  1. Härliga liknelser och jag kan inte annat än stämma in i dina, och din fars kloka ord! Hoppas du får ett par riktigt lediga dagar utan större utryckningar!/Sara

    SvaraRadera
  2. Vi saknar dig på Dorotea vårdcentral!

    SvaraRadera
  3. jan-åke wallin10 mars 2012 kl. 11:03

    Tänk vad lite man vet! Att du hamnat på Danmarks största ö var en nyhet för mej. Bara så du vet... det finns inga älgar där...

    SvaraRadera
  4. Tycker att det är jättetråkigt att du ska behöva lägga energi på sånt här när du är därborta. Njut av livet och välkommen hem till oss "arbetskamrater" sedan. Du är toppen!!! / Camilla

    SvaraRadera