tisdag 13 mars 2012

Isvindar


Träffade inte Frodo men hade en härlig tur ändå, med kaffe, choklad och fantastisk utsikt och faktiskt en vårsol som värmde lite i den isande vinden. Har nu haft 4 härliga fridagar ( som grumlats lite av ett politiskt tjafs som jag aldrig kunnat tro att jag skulle bli indragen i.)

Har ej behövt bli inkallad till någon allvarlig händelse. Har haft kontakt med mina kollegor varje dag. De har hållit ställningarna. Jag kan inte påstå att jag har någon högre kompetensnivå än dem, det blev bara min lott att vara "kirurg". Var en förlossning på lördag kväll som var lite besvärlig. Men barnmorskan och min kollega löste det bra med lite is i magen. Faktiskt så går de flesta förlossningar bra av sig själv, bara man inte är för klåfingrig. De mer erfarna här säger att Grönländskorna är fantastiska på att föda barn! Det kan nog Darwin förklara. Däremot är det ganska stort pådrag när någon icke Grönländska är på förlossningen.

Förutom slädhundstävling, har jag varit på Vernissagé denna iskalla helg, där ett gäng konstnärer från Trondheim ställde ut. Intressant. Ffa var snittarna goda! Var på Jazz klubb. det var inte allt för upphetsande. Ett nostalgigäng från Nuuk spelade melodiös jazz som tur var och inte exprimentiell jazz. Buffén bestod av en mix mellan Japanskt, Kinesiskt, Grönländskt och Danskt. Gott var det! Efterrätten var typiskt Dansk med mycket god choklad bla. De som hade möjlighet att dricka alkoholhaltiga drycker prövade en lokal specialitet "Grönländskt kaffe". Lär ha smakat som Irich Coffe. Men proseduren att tillaga den gjorde att den lokale "Tom Cruise" fick orginalet att se ut som en amatör!

Lördag kvällen var jag bjuden till min Grönländske vän Judite. Hon är Inuit, en fantastiskt öppen kvinna med en otrolig stolthet över sitt ursprung. Hon är gift med en man från Östgrönland. Har nu förstått att syd, norr, väst och östgrönland är nästan helt olika länder.

Hörde att för närvarande är det 12 (tolv) meter snö i Scorsbysund på Östgrønland.
Vår psykiatriske skötares fru arbetar där. Hon ringde i lördags och berättade att de var tvungna att förlänga kedjorna till hundarna, annars så skulle det bara vara svansen som syntes! Hon skulle ut på en promenad men blev avrådd. Det var 8 isbjörnar i byn! Dit ska jag nästa gång!

Jag blev bjuden på en fantastisk middag med hellefisk som förrätt, Grönländskt får som varmrätt och Dansk choklad som efterrätt.

Fick lite insyn i Inuiternas traditioner och mytologi. Bla Tupilak som är ett centralt begrepp i Grönländsk historia och konst.

Tupilak är ett väsen som kan vara både gott och ont, kan närmast liknas med vår vittra eller bjeran. Det är en gestalt som är hälften männinska, hälften djur. Ex. Om ett barn dör, kan den förvandlas till en Tupilak och skyddar familjen om man är snäll med den. Tupilaken kan också sändas till någon som man vill ont. Då ser Tupilaken till att något hemskt drabbar den familjen eller personen.

Världen är liten. Judites syster är gift i Sverige och bor i Bäsksjö utanför Vilhemina, 60 km från Rörström. Jag ser fram emot att få bjuda tillbaka.

När jag kom hem var det Brit Awards 2012 på TV, motsvarar våran Grammisgala x 10 minst. Vilken show. Jag säger bara Adele, vilken pipa! Och Foo Fighters vilket band! ( de är dock inte Brittiska).

Efter min förkylning har jag nu kommit igång med löpträningen igen som komplement till styrketräningen. Känns skönt trots 26 grader minus och blåst.

När jag kom hit blev jag lite besviken på att det bara var minus 20 och 2 dm snö. Skillnaden mot hemma är att här är det så från oktober till maj! Det är ytterst små variationer i temperatur och nederbörd. Det enda som skiftar är vinden.



1 kommentar:

  1. Hej Mats!
    Vill börja med att skicka en stor styrkekram till dig borta i Grönland och även till din familj där hemma.
    Det finns förmodligen en hel del att tillägga i detta tjafs som uppstått i lokalpressen här, men som förmodligen är bäst outtalat.
    Vill i alla fall att du ska veta att du är saknad här hemma och att "våra" patienter saknar dig och många av dem räknar dagarna tills att du kommer tillbaka. Jag får varje vecka åtskilliga förfrågningar om det och det tycker jag att du förtjänar att veta. Du är en bra läkare Mats! Dina patienter tycker om dig och har förtroende för dig. Så även vi som arbetar tillsammans med dig. Tror att jag törs skriva så utan att din "übersekreterare" tar illa vid sig :) hihi. Jag är ganska säker på att vi är rätt ense på den punkten.
    Åter igen, stor KRAM på dig Mats!
    /Elisabeth

    SvaraRadera