söndag 11 mars 2012

Avundsjuka

Jag kanske överreagerade i mitt blogginlägg "Kränkt". Men tyvärr brukar jag göra det de få gånger som jag tycker att jag verkligen blivit kränkt. Jag tycker verkligen artikeln var ett lågvattenmärke då jag nu inte är hemma och kan försvara mig, samt att det då blir min familj som får detta påhopp.
Jag känner mig inte kränkt av artikeln i sig, utan det faktum att den grundar sig på felaktiga uppgifter, ffa vad gäller arvoderingen. Och då har även jag full förståelse för att folk tycker det är att förstöra skattepengar.
Ska lämna en sista kommentar till den debatt som har flammat upp kring mitt arbete i Hoting.
En viss Dr Olov har lämnat en fantastiskt genomtänkt kommentar till tidningsartikeln, och mitt tidigare blogg inlägg. Jag ska försöka bemöta hans kommentar lite försiktigt och sedan hoppas jag att jag skrivit nog om detta. Det finns betydligt trevligare och intressantare ämnen att dryfta.

Det finns flera Dr. Olov i Jämtland, bland annat en som i mina ögon är en fantastisk kollega och doktor men som inte betalar skatt i länet. För den andre doktor Olov, förvånar det mig hur dåligt insatt han är i "verkligheten".

Först och främst varför jag är på Grönland, så står det lite om det i mina första blogg inlägg. Jag är inte den förste Jämtlandsdoktorn som har varit på Grönland, och i övrigt tycker jag inte att jag behöver redogöra något mer för det.

För det andra måste han verkligen ha haft skygglapparna eller underjordsglasögonen på om han totalt missat att Landstinget i decennier har anlitat privata bolag, för att förse länet med läkare. Visst kan jag arbeta som konsult via ett bemanningsföretag, men det blir inte billigare för Landstinget!

Skulle du Dr Olov ta en anställning 1 dag/vecka?

Det är ju också en hel del doktorer som är anställda i Jämtlands Län ( och även Sveriges övriga län) som inte arbetar kliniskt av olika andledningar både på gott och ont. Vilka sköter deras kliniska arbete? Jo! Många gånger är det privata aktörer som landstinget köper tjänster av, om det nu inte är andra kollegor som får arbeta dubbelt! (Ingen är anställd för mig i Hoting nu när jag är på Grönland,och naturligtvis har jag ingen lön från Landstinget när jag inte jobbar. Nya Närvården AB har nog inga problem att ta sig hand om de 200 patienterna nu när Landstingets verksamhet i Hoting i princip är nedlagd.) Vad som är billigast för Landstinget och skattebetalarna kan det diskuteras mycket om. Fasta doktorer som inte producerar sjukvård eller inhyrda doktorer som producerar mycket sjukvård! Jag vill dock påpeka att det finns undantag åt båda håll. Och där är bla min kollega i Backe definitivt ett av undantagen.

Min intention var absolut inte att konkurrera med min svåger på Nya Närvården AB (NNV), tvärtom är jag för privata aktörer och önskar han all lycka och hälsa. Men Landstinget startade upp en filial för att det skulle vara ett fritt vårdval i Hoting. Det fanns inte underlag för mer än en dag i veckan och det fanns en doktor som hade möjligheten att vara där den dagen.

Patienterna valde NNV. Jag lämnar Hoting, och därmed har inte Hotingborna något realistiskt fritt vårdval längre.

Därmed hoppas jag att jag kan lägga det bakom mig, och fortsättningsvis ägna min blogg till trevligare ämnen. Och avsluta med en före detta jaktkompis kloka ord som jag sencurerat lite: "Vore det inte för avundsjukan , så skulle en ..... räcka för hela byn!"

2 kommentarer:

  1. Hej min käre svåger! Vilken fantastisk läsning du har bjudit oss på fram till denna tidpunkt! Jag och många fler följer din blogg med stor entusiasm och är så imponerad över dina prestationer så här långt. Det krävs trots allt inte bara goda kunskaper inom sitt yrke utan även mycket mod och framförallt uthållighet för att klara av det du har åstadkommit. I mina ögon sett är du en riktig fighter!

    När det gäller de felaktigheter som skrivits om dig i en liiiten lokal tidning, så tycker jag det här citatet är lite kul i sammanhanget!

    ”En lögn far halva världen runt innan
    sanningen fått på sej stövlarna”.

    På tal om sir Ernest Shackleton, så kan jag ”skryta med” att jag har besökt kyrkogården där Antarktispionjären ligger begravd.
    As you know ” I have been where the penguins play”:-)

    Kramar från oss 4 i Västerås

    SvaraRadera
  2. Jag har stora problem när det gäller smutskastning och blir oftast både döv och blind när skiten haglar runt öronen. Däremot så tycker jag att du Mats är en pionjär när det gäller att rädda fattiga landstings ekonomi. Tänk dig om dessa arbetsgivare skulle göra en turordningslista och skicka sina doktorer till Grönland. Då kan vi göra framtida besparingar med riktiga allt-i-allo-doktorer!!! Skämt åsido så har det varit fantastiskt bra med dig som onsdagsdoktor i Hoting och jag känner mig riktigt besviken om den lösningen tas ifrån oss. Men tyvärr är jag inte av den sorten som slåss för min mening... Fortsatt Lycka till och se till att återvända välbehållen

    SvaraRadera